V A K A N E s ;

HOME ABOUT BIASES FOLLOW DASHBOARD

Bae ~;







© Skin by Ken Eriksen inspired by atiqah jaidin. Image from . Do tell me if I do not credit yours.
Weight.
Sunday, January 15, 2017 | 0 growlist(s)


Assalamualaikum// Malam ni rasa mcm nak menaip je psl kisah hidup aku yg berlaku akhir-akhir ni, ada yg sedih, yg gembira, yang mengecewakan, yang menyakitkan hati. Sebenarnya secara tak sedar vend ani bnyk beri aku pengajaran dan teladan, juga sempadan utk diri sendiri. Makin kita meningkat dewasa, makin banyak pengalaman yg kita perlu utk terus hidup didunia yg sementara ini. Kadang-kadang aku terfikir, aku ni banyak sgt buat dosa kot sebab Allah uji aku sampai mcm ni sangat, ya mungkin tak seberat mcm apa yg saudara Seilamku alami di Palestin, Aleppo, Rohingya, Syria, Yamen ,dll tapi selagi benda itu betul-betul menguji iman kita, selagi itu ia dikira Ujian. Malah, ujian ni lah cara Allah nak kita lebih dekatkan diri kepadaNya kan, setelah tika kita leka sgt dengan dunia.

Tahun lepas, aku dpt tahu yg atok aku menghidap penyakit kanser tulang, dimana kalsium dlm badanya terlebih dan semakin hari, kalsium tu duk "makan" tulang2 belakang atok (lebih kurang mcm tu lah). Sedihnya bila dpt tahu, padahal sebelum ni atok nmpk sihat, cuma kadang-kadang dia murung sikit, duduk kt belakang sorang-sorang bila anak cucu dia tak balik. Sampai skrg keadaan atok semakin hari semakin teruk, doktor jangkakan keadaan atok tak berapa lama, tp doktor kan dia hanya bgtahu mengikut sains, Allah yg tentukan semuanya kan. jadi doktor nasihatkan kami semua, selalu jenguk melawat dia kt rumah, selagi dia masih ada ni. Sebak tengok atok mnegrang kesakitan setiap kali balik kg. Tapi aku mampu tlg berdoa dan sikit2 je kt kg. Tak pernah lekang di bibir, berdoa agar atok diberi kekuatan utk melawan, menghadapi penyakit dia ni, dan dikurangkan kesakitan dia hmmm.

(Solat.....................)


Okay, sambung semula, hahaha. Aku baru lepas gaduh dengan housemate aka classmate aka ex-bestrfriend aku masatu lepas balik rumah. Yela sebab aku dpt pamggilan drpd housemate baru yg rumah bersepah, aku ni cpt naik angin, bila aku tahu aku terus lah whatsapp kt group rumah, lepas aku luah semua, baru dia bls. Dia marah lah kan, aku pn sabar ada limit. Dia buat perangai kt rumah tu selama 6 bulan ni tk kira? Selamat bnyk bersabar dengan dia, kalau aku jenis tak sabar, dah perang mulut, bergaduh dh kat rumah. Hm, aku taktahu kenapa perangai dia ni sampai mcmni. Takkan sbb hal kecik dulu dia mrh sgt. Tp bila fikir balik, mungkin sbb perangai aku ni yg jenis terus-terang dan lepas ckp, cakap belakang satu. Aku tengah nak berubah lah ni, in shaa Allah. Yela sampai roomate aku sendiri pun nak pindah duduk dengan diorang, lagilah aku sedih. Tp ada hikmah kan disebalik apa yg berlaku, aku redo. Aku okay. Aku harap kwn yg aku ada kt u ni boleh sabar dengan perangai aku sampai bila-bila. Alhamdulillah, diorang yg bnyk tlg aku masa susah senang, rasa terharu dengan ketulusan hati diorang yg selalu bantu bila aku jatuh, walaupun tak sweet hahaha.

Dengan masalah keluarga aku ni, walaupun kadang-kadang stress, tapi kawan-kawan tak pernah berhenti nasihatkan aku jangan putus asa. Eh, aku tak pernah tak bersyukur dgn apa aku ada, cuma aku tak sanggup lihat ibu bapa aku susah. Aku faham diorang tengah susah hati, walaupun diorang tak pernah cakap apa-apa dgn kami adik beradik, tapi aku dpt nampak dr air muka setiap kali aku berdepan dgn diorang. Semakin hari aku dpt rasakan beratnya menjadi ibu bapa, penat lelah ayah mencari nafkah halal utk kami, penat ibu yg sediakan makan, pakaian dan keperluan kita.

Aku nak berubah jadi lebih baik, dan taknak mudah percayakan orang lagi-lagi orang yg kita anggap akan bersama kita selamanya masa kita susah dan senang padahal dia tak sebenarnya mcm yg kita harapkan pun. Kita kena belajar tunjuk diri kita ni kuat depan orang, takpa biar kita je yang rasa sedih tu dengan Allah, sebb Dia lebih faham kita kan :) Semoga Allah memudahkan jalan utk aku terus melangkah juga orang-orang yg aku sayang. La Tahzan  Innallaha Ma'ana...

Weightlifting Fairy Kim Bok Joo Fans